1. Zmiany terminów harmonogramów konkursów
2020 rok, to ostatni rok kontraktowania środków w ramach bieżącej perspektywy finansowej 2014-2020. Pomimo obecnej sytuacji związanej z COVID-19 nabory wniosków nie zostały wstrzymane, stanowią szansę dla przedsiębiorców na zdobycie finansowania, które może warunkować realizacje planowanych projektów.
Najwięcej konkursów zaplanowano w pierwszej połowie roku, jednak sytuacja związana z epidemią koronawirusa spowodowała szereg zmian m.in. w terminach, procedurach oceny projektów, czy też w procesie realizacji i rozliczania projektów.
2. Ułatwienia w zakresie rozliczania funduszy europejskich
Na podstawie zaleceń Ministerstwa Funduszy i Rozwoju Regionalnego, instytucje zarządzające programami unijnymi zostały zobowiązane do wprowadzenia rozwiązań ułatwiających rozliczanie środków publicznych. Beneficjenci w uzasadnionych przypadkach mogą starać się o:
– zmiany terminów wizyt monitorujących,
– przesunięcie na najbliższy możliwy do przeprowadzenia termin zaplanowanych kontroli w zakresie merytorycznym,
– kontrole projektów w zakresie finansowym, prowadzone w oparciu o udostępnione cyfrowe kopie dowodów źródłowych, które w razie potrzeby będą mogły zostać przesłane w formie kopii papierowej,
– prolongowanie terminów rozliczania i zamykania inwestycji unijnych,
– rozliczenie poniesionych wydatków m.in. na spotkania, szkolenia czy wyjazdy, które się nie odbyły z powodu pandemii,
Należy pamiętać, że wszystkie modyfikacje dotyczące m.in. terminu w realizacji umowy, zmiany w zakresie projektu lub inne powinny być odpowiednio uzasadnione.
3. Nowe zasady pomocy publicznej z funduszy unijnych dla przedsiębiorstw
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) przesłało do Komisji Europejskiej (KE) dwa projekty rozporządzeń, dzięki którym możliwe będzie wsparcie przedsiębiorstw z funduszy unijnych według specjalnych, antykryzysowych reguł. Rozporządzenia stwarzają ramy prawne do uruchomienia pomocy na nowych zasadach. Są to:
– projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania w formie dotacji lub pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19,
– projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy z instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020 w celu wspierania polskiej gospodarki w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19.
Przykłady rozwiązań po wprowadzeniu nowych zasad:
– przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać fundusze europejskie nie tylko na cele inwestycyjne, ale również na kapitał obrotowy, czyli na bieżące działanie przedsiębiorstwa,
– pomoc będą mogli otrzymać również przedsiębiorcy, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z wystąpieniem pandemii, co jest odstępstwem od ogólnego zakazu udzielania wsparcia unijnego przedsiębiorstwom w trudnej sytuacji,
– wzrasta maksymalna kwota pomocy możliwej do uzyskania w formie dotacji – teraz będzie to nawet 800 tysięcy euro na jednego przedsiębiorcę, do tej pory było to jedynie 200 tysięcy euro.
4. Propozycje zmian dot. realizacji projektów oraz przepływów finansowych związanych z inwestowaniem funduszy w obliczu epidemii koronawirusa zgłoszone przez rząd RP do Komisji Europejskiej
Przyjęcie poniższych propozycji może znacząco ułatwić wykorzystanie funduszy unijnych nie tylko na bezpośrednią walkę z koronawirusem, ale przede wszystkim na łagodzenie jego negatywnego wpływu na gospodarkę. Podobne rozwiązania były z dobrym efektem stosowane w perspektywie 2007-2013 przy łagodzeniu skutków kryzysu z 2008 r.
Zaproponowane przez Polskę rozwiązania dotyczą technicznych zmian w przepisach, jednak niezwykle istotnych z punktu widzenia sprawnej realizacji projektów oraz przepływów finansowych związanych z inwestowaniem funduszy UE. Nie tylko na poziomie rozliczeń UE – PL, ale przede wszystkim miedzy instytucjami a beneficjentami na poziomie krajowym. Chodzi miedzy innymi o:
– wprowadzenie możliwości podniesienia wartości środków refundowanych przez KE państwom członkowskim do 100 proc. (a nie jak obecnie 90 proc.),
– wprowadzenie możliwości podniesienia – na wniosek państwa członkowskiego – poziomu dofinansowania UE do realizowanych projektów o max. 10 pkt. proc. w stosunku do obowiązującego obecnie (maksymalne dofinansowanie UE to teraz 85 proc.) Wygenerowane w ten sposób środki mogłyby być kierowane na wkład krajowy (szczególnie na projekty MŚP),
– podniesienie poziomu płatności zaliczkowych dla lat 2020-23 o 1 pkt. proc. (do 4 proc.) lub przesunięcie części zaliczki rocznej z 2021 na rok 2020 i wprowadzenie możliwości rozliczenia się z nich na koniec perspektywy, a nie przy rozliczeniach rocznych,
– przyspieszenie refundacji środków przez KE – z obecnych maksymalnie 60 dni do np. 20,
– rezygnację z korekt netto – ze względu na spodziewany kryzys gospodarczy, wszystkie środki nie rozliczone w danym roku powinny pozostać w dyspozycji państwa członkowskiego i być ponownie wykorzystywane,
– rozszerzenie katalogu inwestycji i zakupów, szczególności w zakresie ochrony zdrowia, które można sfinansować z funduszy UE,
– ułatwienie przesuwania środków pomiędzy funduszami, programami, kategoriami regionów,
– wprowadzania odstępstw w obszarze pomocy publicznej.
Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji
Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalanie na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal będziesz korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuj” poniżej, wyrażasz na to zgodę.