{"id":1654,"date":"2020-03-30T11:53:37","date_gmt":"2020-03-30T11:53:37","guid":{"rendered":"https:\/\/inqube.pl\/?p=1654"},"modified":"2020-04-15T16:13:02","modified_gmt":"2020-04-15T16:13:02","slug":"podatki","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/inqube.pl\/en\/podatki\/","title":{"rendered":"Podatki"},"content":{"rendered":"<p>Ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych z zapobieganiem, przeciwdzia\u0142aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chor\u00f3b zaka\u017anych oraz wywo\u0142anych nimi sytuacji kryzysowych oraz niekt\u00f3rych innych ustaw, zwanej <strong>specustaw\u0105<\/strong> ( Dz.U. z 2020r.poz.568) wprowadzi\u0142a wiele udogodnie\u0144 dla r\u00f3\u017cnych grup podatnik\u00f3w.<\/p>\n<p><strong><u>Przesuni\u0119cie termin\u00f3w niekt\u00f3rych obowi\u0105zk\u00f3w \u2013 podatek dochodowy<\/u><\/strong><\/p>\n<p>1.Termin wp\u0142aty zaliczek na podatek dochodowy dla przedsi\u0119biorc\u00f3w nie zmieni\u0142 si\u0119.<\/p>\n<p>Przedsi\u0119biorca mo\u017ce zwr\u00f3ci\u0107 si\u0119 do urz\u0119du skarbowego z wnioskiem o ograniczenie poboru zaliczek, kt\u00f3re p\u0142aci w trakcie roku na podatek dochodowy. Wtedy nie musi p\u0142aci\u0107 tych zaliczek na bie\u017c\u0105co. Po up\u0142ywie terminu p\u0142atno\u015bci podatku mo\u017ce te\u017c zwr\u00f3ci\u0107 si\u0119 z wnioskiem o roz\u0142o\u017cenie na raty zaleg\u0142o\u015bci podatkowej albo jej umorzenie. Nie nast\u0119puje to automatycznie, tylko na podstawie decyzji organu podatkowego, kt\u00f3ry indywidualnie ocenia sytuacj\u0119 podatnika.<\/p>\n<p>2. Do <strong>1.06.2020r<\/strong>. zosta\u0142 <strong>przesuni\u0119ty<\/strong> termin zap\u0142aty przez p\u0142atnik\u00f3w zaliczek na podatek (tzw. PIT 4R) , pobranych w marcu i kwietniu 2020r. od przychod\u00f3w:<\/p>\n<ul>\n<li>ze stosunku s\u0142u\u017cbowego, stosunku pracy, pracy nak\u0142adczej lub sp\u00f3\u0142dzielczego stosunku pracy oraz od zasi\u0142k\u00f3w pieni\u0119\u017cnych z ubezpieczenia spo\u0142ecznego,<\/li>\n<\/ul>\n<ul>\n<li>z um\u00f3w zlecenia i um\u00f3w o dzie\u0142o (o kt\u00f3rych mowa w art. 13 pkt 8 updof),<\/li>\n<\/ul>\n<ul>\n<li>od przychod\u00f3w z tytu\u0142u praw autorskich i praw pokrewnych.<\/li>\n<\/ul>\n<p>Oznacza to, \u017ce zap\u0142ata zaliczki, kt\u00f3rej termin zap\u0142aty przypada\u0142 do 20 kwietnia 2020r. (za marzec 2020r.) oraz do 20 maja 2020r. (za kwiecie\u0144 2020r.) b\u0119dzie mog\u0142a by\u0107 dokonana 01.06.2020r.<\/p>\n<p><strong>Uwaga: <\/strong>Z tego przywileju mog\u0105 skorzysta\u0107 p\u0142atnicy, kt\u00f3rzy ponie\u015bli <strong>negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19<\/strong>.<\/p>\n<p>3. Termin z\u0142o\u017cenia rocznych zezna\u0144 PIT za 2019r. i wp\u0142aty nale\u017cnego podatku za 2019r. nie zmieni\u0142 si\u0119, jest to nadal <strong>04.2020r<\/strong>.<\/p>\n<p>Przed\u0142u\u017cono go jednak, bez \u017cadnych konsekwencji karno-skarbowych do dnia <strong>31.05.2020r. <\/strong>Zgodnie z art. 15zzj tarczy podatkowej z\u0142o\u017cenie zeznania i wp\u0142ata nale\u017cnego podatku po terminie 30.04.2020r. jest r\u00f3wnoznaczna ze z\u0142o\u017ceniem czynnego \u017calu.Trzeba jednak pami\u0119ta\u0107, by zeznanie z\u0142o\u017cy\u0107 do <strong>31.05.2020r<\/strong>. Z\u0142o\u017cenie zeznania, w obecnym stanie prawnym, po tym terminie nie jest obj\u0119te ochron\u0105 art.15zzj tarczy.<\/p>\n<p>Zgodnie z informacj\u0105 Ministerstwa Finans\u00f3w za okres 01.05.2020r.-31.05.2020r. nie b\u0119d\u0105 r\u00f3wnie\u017c pobierane odsetki za zw\u0142ok\u0119 od podatku do zap\u0142aty wykazanego w PIT za 2019r<\/p>\n<p>Zeznania PIT 37 i PIT 38 za 2020r., kt\u00f3re wype\u0142ni\u0142a Krajowa Administracja Skarbowa automatycznie zostan\u0105 uznane za wys\u0142ane 30.04.2020r. W maju 2020r. urz\u0119dy skarbowe b\u0119d\u0105 wysy\u0142a\u0107 do podatnik\u00f3w informacj\u0119 o wynikaj\u0105cej z tego zeznania niedop\u0142acie podatku. Po 30.04.2020r. podatnicy b\u0119d\u0105 mogli z\u0142o\u017cy\u0107 korekt\u0119 zeznania wype\u0142nionego przez KAS. Je\u015bli jednak b\u0119d\u0105 chcieli doda\u0107 lub zmieni\u0107 organizacj\u0119 po\u017cytku publicznego, kt\u00f3rej chcemy przeznaczy\u0107 1% podatku, tak\u0105 korekt\u0119 musz\u0105 z\u0142o\u017cy\u0107 do <strong>31.05.2020r.<\/strong><\/p>\n<p>4. Termin z\u0142o\u017cenia zeznania CIT-8 za 2019r. i wp\u0142aty nale\u017cnego podatku dochodowego od os\u00f3b prawnych za 2019r. zosta\u0142 uregulowany w rozporz\u0105dzeniu Ministra Finans\u00f3w z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie przed\u0142u\u017cenia terminu do z\u0142o\u017cenia zeznania o wysoko\u015bci dochodu osi\u0105gni\u0119tego (straty poniesionej) i wp\u0142aty nale\u017cnego podatku przez podatnik\u00f3w podatku dochodowego od os\u00f3b prawnych (Dz. U. poz. 542)<\/p>\n<p>Dla jednostek, u kt\u00f3rych rok podatkowy zako\u0144czy\u0142 si\u0119 w okresie od <strong>01.12.2019 do 31.01.2020r<\/strong>. termin na z\u0142o\u017cenie CIT -8 oraz wp\u0142aty nale\u017cnego podatku dochodowego od os\u00f3b prawnych zosta\u0142 przed\u0142u\u017cony <strong>do 31.05.2020r.<\/strong><\/p>\n<p>Dla jednostek, u kt\u00f3rych rok podatkowy zako\u0144czy\u0142 si\u0119 w okresie od <strong>01.12.2019r. do 31.03.2020r.<\/strong>, spe\u0142niaj\u0105cych co najmniej jeden z warunk\u00f3w wskazanych w \u00a72 pkt 2 ww. rozporz\u0105dzenia, tj:<\/p>\n<ul>\n<li>osi\u0105gaj\u0105cych w roku podatkowym wy\u0142\u0105cznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. opodatku dochodowym od os\u00f3b prawnych<\/li>\n<li>kt\u00f3rych przychody z dzia\u0142alno\u015bci po\u017cytku publicznego, o kt\u00f3rej mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o dzia\u0142alno\u015bci po\u017cytku publicznego i o wolontariacie, uzyskane w roku podatkowym, stanowi\u0142y co najmniej 80% \u0142\u0105cznych przychod\u00f3w uzyskanych w tym roku przez tego podatnika termin na z\u0142o\u017cenie zeznania oraz wp\u0142aty nale\u017cnego podatku dochodowego zosta\u0142 wyd\u0142u\u017cony do <strong>31.07.2020r.<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n<p>5. Rozliczanie straty podatkowej w PIT<\/p>\n<p>Strat\u0119 podatkow\u0105 poniesion\u0105 w 2020r. z powodu koronawirusa podatnicy PIT b\u0119d\u0105 mogli rozliczy\u0107 wstecznie, czyli za 2019r. W tym celu b\u0119d\u0105 musieli z\u0142o\u017cy\u0107 korekt\u0119 zeznania PIT za 2019r.<\/p>\n<p>Podatnicy b\u0119d\u0105 mogli jednorazowo obni\u017cy\u0107 doch\u00f3d z pozarolniczej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej uzyskany w 2019r. o wysoko\u015b\u0107 straty za 2020r., jednak nie wi\u0119cej ni\u017c o 5 mln z\u0142. Dodatkowym warunkiem skorzystania z mo\u017cliwo\u015bci rozliczenia straty jest by \u0142\u0105czne przychody uzyskane z dzia\u0142alno\u015bci w 2020r. by\u0142y o co najmniej 50% ni\u017csze od \u0142\u0105cznych przychod\u00f3w uzyskanych z tej dzia\u0142alno\u015bci w 2019r.<\/p>\n<p>Pozosta\u0142\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 straty za 2020 r., nie obj\u0119t\u0105 preferencj\u0105, b\u0119dzie \u00a0mo\u017cliwo\u015b\u0107 odliczana na og\u00f3lnych zasadach.<\/p>\n<p>6. Rozliczanie straty podatkowej w CIT<\/p>\n<p>Jednostki, dla kt\u00f3rych:<\/p>\n<ul>\n<li>rok podatkowy rozpocz\u0105\u0142 si\u0119 przez 01.01.2020r., a zako\u0144czy\u0142 po 31.12.2019 lub rozpocz\u0105\u0142 si\u0119 po 31.12.2019 a zako\u0144czy przed 01.01.2021<\/li>\n<li>i uzyskaj\u0105 w tych latach podatkowych przychody ni\u017csze o co najmniej 50% od przychod\u00f3w uzyskanych w roku podatkowym bezpo\u015brednio poprzedzaj\u0105cym pierwszy rok podatkowy przyj\u0119ty w jednostce<\/li>\n<\/ul>\n<p>b\u0119d\u0105 mogli jednorazowo obni\u017cy\u0107 o wysoko\u015b\u0107 tej straty, nie wi\u0119cej jednak ni\u017c o 5 mln z\u0142, doch\u00f3d uzyskany w roku podatkowym,\u00a0bezpo\u015brednio poprzedzaj\u0105cym rok podatkowy przyj\u0119ty w danej jednostce. W tym celu b\u0119d\u0105 musieli z\u0142o\u017cy\u0107 korekt\u0119 zeznania za rok, za kt\u00f3ry dokonuj\u0105 odliczenia.<\/p>\n<p>Pozosta\u0142\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 straty za 2020 r., nieobj\u0119t\u0105 preferencj\u0105, b\u0119dzie mo\u017cliwo\u015b\u0107 odliczana na og\u00f3lnych zasadach.<\/p>\n<p>7. Sprawozdawczo\u015b\u0107 finansowa<\/p>\n<p>W Dzienniku Ustaw z 31 marca 2020r.pod poz. 570 opublikowano rozporz\u0105dzenie Ministra Finans\u00f3w z dnia 31 marca 2020r. w sprawie okre\u015blenia innych termin\u00f3w wype\u0142niania obowi\u0105zk\u00f3w w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporz\u0105dzenia, zatwierdzenia, udost\u0119pnienia i przekazania do w\u0142a\u015bciwego rejestru, jednostki lub organu sprawozda\u0144 lub informacji.<\/p>\n<p>Rozporz\u0105dzenie zawiera wiele przesuni\u0119\u0107 termin\u00f3w, w zale\u017cno\u015bci od rodzaju jednostki i jej obowi\u0105zk\u00f3w sprawozdawczych.<\/p>\n<p>Rozporz\u0105dzenie wesz\u0142o w \u017cycie z dniem og\u0142oszenia, czyli 31 marca 2020r., przy czym przepisy maj\u0105 zastosowanie do obowi\u0105zk\u00f3w dotycz\u0105cych roku obrotowego ko\u0144cz\u0105cego si\u0119 po 29 wrze\u015bnia 2019r., ale nie p\u00f3\u017aniej ni\u017c w dniu 30 kwietnia 2020r., kt\u00f3rych termin wykonania nie up\u0142yn\u0105\u0142 przed dniem 31 marca 2020r. W jednostkach, kt\u00f3rych dzie\u0144 bilansowy przypada\u0142 na dzie\u0144 31.12.2019r. niekt\u00f3re terminy przypada\u0142y przed 31.03.2020r.i dla tych dla tych jednostek przesuni\u0119cie termin\u00f3w niekt\u00f3rych obowi\u0105zk\u00f3w nie ma zastosowania ( np. sporz\u0105dzenie zestawienia obrot\u00f3w i sald, zako\u0144czenie inwentaryzacji niekt\u00f3rych sk\u0142adnik\u00f3w aktyw\u00f3w)<\/p>\n<p>Podstawowe jednak terminy zosta\u0142y przed\u0142u\u017cone o 3 miesi\u0105ce, a w przypadku jednostek podlegaj\u0105cych nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego o\u00a02 miesi\u0105ce.<\/p>\n<p>8. Ceny transferowe<\/p>\n<p>Przed\u0142u\u017cony\u00a0 zosta\u0142 do 30.09.2020r. termin z\u0142o\u017cenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o kt\u00f3rym mowa w art. 23zf ust. 1 updof i art. 11t ust. 1 updop. Dotyczy to podmiot\u00f3w, kt\u00f3rych rok podatkowy lub obrotowy rozpocz\u0105\u0142 si\u0119\u00a0<strong>po 31.12.2018 r., a zako\u0144czy\u0142 przed 31.12.2019 r.<\/strong><\/p>\n<p>9. Podatek od przychod\u00f3w z wynajmowanych budynk\u00f3w.<\/p>\n<p>Jest to tzw. podatek minimalny od nieruchomo\u015bci komercyjnych. Termin zap\u0142aty z podatku za okres od marca do maja 2020 r.zosta\u0142 przed\u0142u\u017cony <strong>do 20.07.2020r.<\/strong><\/p>\n<p>Z tego rozwi\u0105zania b\u0119d\u0105 mogli skorzysta\u0107 podatnicy, kt\u00f3rzy uzyskali w danym miesi\u0105cu przychody ni\u017csze o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego miesi\u0105ca poprzedniego roku podatkowego, a w przypadku podatnika, kt\u00f3ry rozpocz\u0105\u0142 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w 2019 r. \u2013 w stosunku do uzyskanych w tym roku \u015brednich miesi\u0119cznych przychod\u00f3w. Ten warunek nie dotyczy podatnik\u00f3w, kt\u00f3rzy:<\/p>\n<ul>\n<li>stosowali w 2019 r. form\u0119 opodatkowania, w przypadku kt\u00f3rej nie ustala si\u0119 przychod\u00f3w (karta podatkowa),<\/li>\n<li>rozpocz\u0119li dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychod\u00f3w,<\/li>\n<li>rozpocz\u0119li dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w 2020 r.<\/li>\n<\/ul>\n<p><strong>Uwaga:<\/strong>Z tego przywileju mog\u0105 skorzysta\u0107 p\u0142atnicy, kt\u00f3rzy ponie\u015bli <strong>negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19<\/strong><\/p>\n<p>10. Ulga z tytu\u0142u darowizn przekazanych na walk\u0119 z koronawirusem.<\/p>\n<p>Wprowadzono mo\u017cliwo\u015b\u0107 odliczania darowizn dla podatnik\u00f3w PIT i CIT, kt\u00f3re zosta\u0142y przekazane w 2020r. na cele zwi\u0105zane z zapobieganiem oraz zwalczaniem zaka\u017cenia koronawirusem :<\/p>\n<ul>\n<li>podmiotom wykonuj\u0105cym dzia\u0142alno\u015b\u0107 lecznicz\u0105, wpisanym do wykazu, o kt\u00f3rym mowa w art. 7 specustawy,<\/li>\n<li>Agencji Rezerw Materia\u0142owych z przeznaczeniem na cele wykonywania zada\u0144 ustawowych,<\/li>\n<li>Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania jej dzia\u0142alno\u015bci statutowej.<\/li>\n<\/ul>\n<p>W przypadku przekazania darowizny:<\/p>\n<ul>\n<li><strong>do 30.04.2020r<\/strong>.\u2013 odliczeniu podlega\u0107 ma kwota odpowiadaj\u0105ca 200% warto\u015bci darowizny<\/li>\n<li><strong>w maju 2020r<\/strong>. \u2013 odliczeniu ma podlega\u0107 kwota odpowiadaj\u0105ca 150% warto\u015bci darowizny<\/li>\n<li><strong>od dnia 01.06.2020r. do dnia 30.09.2020r<\/strong>. \u2013 odliczeniu ma podlega\u0107 kwota odpowiadaj\u0105ca warto\u015bci darowizny<\/li>\n<\/ul>\n<p>11. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 badawczo-rozwojowa ( B+R) i prawa w\u0142asno\u015bci intelektualnej<\/p>\n<p>Wprowadzona zmiana umo\u017cliwia odliczenie od dochodu b\u0119d\u0105cego podstaw\u0105 do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy koszt\u00f3w kwalifikowanych, poniesionych ju\u017c\u00a0 w 2020r. na dzia\u0142alno\u015b\u0107 badawczo -rozwojow\u0105, kt\u00f3rej celem jest opracowanie produkt\u00f3w niezb\u0119dnych do przeciwdzia\u0142ania COVID-19.<\/p>\n<p>Za\u015b podatnicy, kt\u00f3rzy w 2020r. osi\u0105gaj\u0105 kwalifikowane dochody z kwalifikowanych praw w\u0142asno\u015bci intelektualnej, kt\u00f3re s\u0105 wykorzystywane do przeciwdzia\u0142ania COVID-19, mog\u0105 w trakcie roku podatkowego przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy stosowa\u0107 stawk\u0119 5%.<\/p>\n<p><strong>Jednak w zaliczkach na podatek dochodowy nie mo\u017cna uwzgl\u0119dni\u0107 kwoty ulgi B+R, kt\u00f3ra dotyczy kwot nieodliczonych w latach wcze\u015bniejszych<\/strong><strong>.<\/strong><\/p>\n<p>12. P\u0142atno\u015b\u0107 na rachunek spoza wykazu podatnik\u00f3w VAT<\/p>\n<p>Wyd\u0142u\u017ceniu \u2013 <strong>z 3 dni do 14 dni<\/strong>, przez ca\u0142y okres stanu zagro\u017cenia epidemicznego i stanu epidemii og\u0142oszonych z powodu COVID-19- uleg\u0142 termin z\u0142o\u017cenia zawiadomienia Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o p\u0142atno\u015bci na rachunek niezamieszczony w wykazie podatnik\u00f3w VAT, czyli nie znajduj\u0105cy si\u0119 na tzw. bia\u0142ej li\u015bcie. Podatnik dokonuj\u0105cy zap\u0142aty powy\u017cej 15 tys.z\u0142 na rachunek spoza bia\u0142ej listy musi dokona\u0107 takiego zawiadomienia, by m\u00f3c zaliczy\u0107 ten wydatek do koszt\u00f3w uzyskania przychod\u00f3w.<\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<h2><strong><u>Inne aspekty podatkowe <\/u><\/strong><\/h2>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p><strong>1.Uproszczone zaliczki PIT i CIT<\/strong><\/p>\n<ul>\n<li>Dla ma\u0142ych podatnik\u00f3w, kt\u00f3rzy w 2020r.wybrali uproszczon\u0105 form\u0119 wp\u0142acania zaliczek na podatek dochodowy wprowadzono za okres od marca do grudnia 2020r. mo\u017cliwo\u015b\u0107 rezygnacji z tej formy rozliczania i obliczanie zaliczek miesi\u0119cznych od bie\u017c\u0105cych dochod\u00f3w. Nie ma potrzeby informowania urz\u0119du skarbowego z tej zmianie, zrobimy to dopiero w zeznaniu sk\u0142adanym za 2020r.<\/li>\n<li>Pozostali podatnicy ( inni, ni\u017c mali) kt\u00f3rzy chc\u0105 zrezygnowa\u0107 z tej formy wp\u0142acania zaliczek, mog\u0105 z\u0142o\u017cy\u0107 wniosek na podstawie art. 22 \u00a7 2a Ordynacji podatkowej. <strong>Uwaga: Z tego przywileju mog\u0105 skorzysta\u0107 p\u0142atnicy, kt\u00f3rzy ponie\u015bli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n<p><strong>2. Jednorazowa amortyzacja dla podatnik\u00f3w PIT i CIT<\/strong><\/p>\n<p>Wprowadzono mo\u017cliwo\u015b\u0107 dokonywania jednorazowych odpis\u00f3w amortyzacyjnych od warto\u015bci pocz\u0105tkowej \u015brodk\u00f3w trwa\u0142ych, kt\u00f3re zosta\u0142y nabyte <strong>w celu produkcji towar\u00f3w<\/strong> zwi\u0105zanych z przeciwdzia\u0142aniem COVID-19 i wprowadzonych do ewidencji \u015brodk\u00f3w trwa\u0142ych oraz warto\u015bci niematerialnych i prawnych w 2020 r. Za towary takie b\u0119dzie si\u0119 uwa\u017ca\u0107 w szczeg\u00f3lno\u015bci maseczki ochronne, respiratory, \u015brodki odka\u017caj\u0105ce, medyczn\u0105 odzie\u017c ochronn\u0105, ochraniacze na obuwie, r\u0119kawiczki, okulary, gogle, \u015brodki do, \u015brodki do dezynfekcji i higieny r\u0105k.<\/p>\n<p><strong>3. Zwolnienia podatkowe <\/strong><\/p>\n<p>Czasowo zosta\u0142y podniesione limity niekt\u00f3rych zwolnie\u0144 przedmiotowych, o kt\u00f3rych mowa w art. 21 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od os\u00f3b fizycznych. S\u0105 to m.in. limity dotycz\u0105ce zapom\u00f3g , \u015bwiadcze\u0144 wyp\u0142acanych z ZF\u015aS, dop\u0142at do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadz\u0105ce dzia\u0142alno\u015b\u0107 w tym zakresie.<\/p>\n<p>Ponadto zosta\u0142y wprowadzone dwa nowe zwolnienia dla otrzymanych lub postawionych do dyspozycji podatnika w 2020r.:<\/p>\n<ul>\n<li>\u015bwiadcze\u0144 postojowych wyp\u0142acanych na podstawie specustawy osobom prowadz\u0105cym pozarolnicz\u0105\u00a0 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 oraz wykonuj\u0105cym umow\u0119 agencyjn\u0105, umow\u0119 zlecenia, inn\u0105 umow\u0119 o \u015bwiadczenie us\u0142ug, do kt\u00f3rej stosuje si\u0119 przepisy Kodeksu cywilnego dotycz\u0105ce zlecenia, albo umow\u0119 o dzie\u0142o<\/li>\n<li>\u015bwiadcze\u0144 na rzecz pracownik\u00f3w w przedsi\u0119biorstwach, kt\u00f3rych dzia\u0142alno\u015b\u0107 jest niezb\u0119dna do funkcjonowania \u201einfrastruktury krytycznej\u201d, polegaj\u0105cych na zakwaterowaniu i wy\u017cywieniu niezb\u0119dnym do realizacji obowi\u0105zk\u00f3w pracowniczych<\/li>\n<\/ul>\n<p><strong>4. Ulga na z\u0142e d\u0142ugi<\/strong><\/p>\n<p>Ulga na z\u0142e d\u0142ugi jest to przywilej dla wierzycieli, kt\u00f3rzy \u00a0nie otrzymali nale\u017cno\u015bci lub jej cz\u0119\u015bci w okresie 90 dni od dnia up\u0142ywu terminu p\u0142atno\u015bci okre\u015blonego na fakturze\u00a0(rachunku) lub w umowie. W takim wypadku wierzyciel zmniejszy\u0107 podstaw\u0119 obliczenia podatku o warto\u015b\u0107 tej nale\u017cno\u015bci lub jej cz\u0119\u015bci albo zwi\u0119kszy\u0107 poniesion\u0105 strat\u0119. <strong>Ten przywilej wierzyciele zachowali.<\/strong><\/p>\n<p><strong>Zmiany dotycz\u0105 d\u0142u\u017cnik\u00f3w<\/strong>. Dotychczas d\u0142u\u017cnik, kt\u00f3ry\u00a0nie uregulowa\u0142 zobowi\u0105zania lub jego cz\u0119\u015bci w okresie 90 dni od dnia up\u0142ywu terminu p\u0142atno\u015bci okre\u015blonego na fakturze\u00a0(rachunku) lub w umowie by\u0142 zobowi\u0105zany do zwi\u0119kszenia podstawy obliczenia podatku lub zmniejszenia straty ( je\u015bli wcze\u015bniej zaliczy\u0142 warto\u015b\u0107 zobowi\u0105zania do koszt\u00f3w uzyskania przychod\u00f3w).<strong> Ustawa zwolni\u0142a d\u0142u\u017cnika z tego obowi\u0105zku<\/strong> za poszczeg\u00f3lne okresy przypadaj\u0105ce w 2020r. je\u015bli d\u0142u\u017cnik spe\u0142ni \u0142\u0105cznie nast\u0119puj\u0105ce warunki:<\/p>\n<ul>\n<li>poniesie w danym okresie rozliczeniowym\u00a0<strong>negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19<\/strong>,<\/li>\n<li>uzyskane przez niego w danym okresie rozliczeniowym przychody b\u0119d\u0105 ni\u017csze o\u00a0<strong>co najmniej 50%<\/strong>w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego, a gdy rozpocz\u0105\u0142 dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w 2019 r. \u2013 w stosunku do uzyskanych w tym roku \u015brednich przychod\u00f3w. Tego warunku nie stosuje si\u0119 do podatnik\u00f3w, kt\u00f3rzy w\u00a0 rozliczali si\u0119 w formie karty podatkowej, lub rozpocz\u0119li dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w ostatnim kwartale 2019 r. i nie uzyskali w tym okresie przychod\u00f3w, lub te\u017c rozpocz\u0119li dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w 2020 r.<\/li>\n<\/ul>\n<p><strong>5. Op\u0142ata prolongacyjna<\/strong><\/p>\n<p>Nie b\u0119dzie ona naliczana, gdy organ podatkowy wyda decyzj\u0119 o :<\/p>\n<ul>\n<li>odroczeniu termin p\u0142atno\u015bci podatku lub roz\u0142o\u017ceniu zap\u0142aty podatku na raty,<\/li>\n<li>odroczeniu lub roz\u0142o\u017ceniu na raty zap\u0142aty zaleg\u0142o\u015bci podatkowej wraz z odsetkami za zw\u0142ok\u0119 lub odsetkami od nieuregulowanych w\u00a0terminie zaliczek na\u00a0podatek.<\/li>\n<\/ul>\n<p>Warunkiem skorzystania z tego udogodnienia b\u0119dzie, aby:<\/p>\n<ul>\n<li>ulgi te dotyczy\u0142y podatk\u00f3w stanowi\u0105cych doch\u00f3d bud\u017cetu pa\u0144stwa<\/li>\n<li>wniosek zosta\u0142 z\u0142o\u017cony w okresie obowi\u0105zywania stanu epidemii lub stanu zagro\u017cenia epidemicznego albo w okresie 30 dni po ich odwo\u0142aniu.<\/li>\n<\/ul>\n<p>Na tych samych zasadach op\u0142ata prolongacyjna nie b\u0119dzie naliczana w razie odroczenia terminu p\u0142atno\u015bci lub roz\u0142o\u017cenia na raty sk\u0142adek na ubezpieczenia spo\u0142eczne, nale\u017cnych za okres od\u00a0<strong>1.01.2020 r.<\/strong><\/p>\n<p><strong>6. Odroczenie podatku od sprzeda\u017cy detalicznej.<\/strong><\/p>\n<p>Ustawa z 6.07.2016 r. o podatku od sprzeda\u017cy detalicznej\u00a0 przewidywa\u0142a, \u017ce sklepy (g\u0142\u00f3wnie wielkopowierzchniowe) b\u0119d\u0105\u00a0 p\u0142aci\u0107 ten podatek\u00a0 od 1.07.2020 r. Termin ten zosta\u0142 odroczony do ko\u0144ca 2020r.<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych<span class=\"excerpt-hellip\"> [\u2026]<\/span><\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":1687,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[8],"tags":[],"class_list":["post-1654","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-news"],"acf":[],"yoast_head":"<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v28.5 - https:\/\/yoast.com\/product\/yoast-seo-wordpress\/ -->\n<title>Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/inqube.pl\/en\/podatki\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_GB\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych [\u2026]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/inqube.pl\/en\/podatki\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2020-03-30T11:53:37+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2020-04-15T16:13:02+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1400\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1400\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Paulina Dylu\u015b\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Written by\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Paulina Dylu\u015b\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Est. reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"13 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\\\/\\\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/\"},\"author\":{\"name\":\"Paulina Dylu\u015b\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/#\\\/schema\\\/person\\\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf\"},\"headline\":\"Podatki\",\"datePublished\":\"2020-03-30T11:53:37+00:00\",\"dateModified\":\"2020-04-15T16:13:02+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/\"},\"wordCount\":2541,\"commentCount\":0,\"image\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2020\\\/03\\\/podatki.png\",\"articleSection\":[\"News\"],\"inLanguage\":\"en-GB\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/\",\"url\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/\",\"name\":\"Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2020\\\/03\\\/podatki.png\",\"datePublished\":\"2020-03-30T11:53:37+00:00\",\"dateModified\":\"2020-04-15T16:13:02+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/#\\\/schema\\\/person\\\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-GB\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-GB\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2020\\\/03\\\/podatki.png\",\"contentUrl\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2020\\\/03\\\/podatki.png\",\"width\":1400,\"height\":1400},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/podatki\\\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Podatki\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/#website\",\"url\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/\",\"name\":\"inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci\",\"description\":\"InQUBE to miejsce, w kt\u00f3rym aktywnie wspieramy ludzi przedsi\u0119biorczych: \u2013 zamieniamy pomys\u0142y w startupy \u2013 pomagamy przedsi\u0119biorcom w dopracowaniu pomys\u0142u biznesowego \u2013 asystujemy w procesie kreacji rozwi\u0105za\u0144 itd.\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-GB\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/#\\\/schema\\\/person\\\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf\",\"name\":\"Paulina Dylu\u015b\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-GB\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g\",\"url\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Paulina Dylu\u015b\"},\"url\":\"https:\\\/\\\/inqube.pl\\\/en\\\/author\\\/paulina-dylus\\\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/inqube.pl\/en\/podatki\/","og_locale":"en_GB","og_type":"article","og_title":"Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci","og_description":"Ustawa z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczeg\u00f3lnych rozwi\u0105zaniach zwi\u0105zanych [\u2026]","og_url":"https:\/\/inqube.pl\/en\/podatki\/","og_site_name":"inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci","article_published_time":"2020-03-30T11:53:37+00:00","article_modified_time":"2020-04-15T16:13:02+00:00","og_image":[{"width":1400,"height":1400,"url":"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png","type":"image\/png"}],"author":"Paulina Dylu\u015b","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Written by":"Paulina Dylu\u015b","Est. reading time":"13 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/"},"author":{"name":"Paulina Dylu\u015b","@id":"https:\/\/inqube.pl\/#\/schema\/person\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf"},"headline":"Podatki","datePublished":"2020-03-30T11:53:37+00:00","dateModified":"2020-04-15T16:13:02+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/"},"wordCount":2541,"commentCount":0,"image":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png","articleSection":["News"],"inLanguage":"en-GB","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/","url":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/","name":"Podatki - inQUBE - Uniwersytecki Inkubator Przedsi\u0119biorczo\u015bci","isPartOf":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png","datePublished":"2020-03-30T11:53:37+00:00","dateModified":"2020-04-15T16:13:02+00:00","author":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/#\/schema\/person\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-GB","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/inqube.pl\/podatki\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-GB","@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#primaryimage","url":"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png","contentUrl":"https:\/\/inqube.pl\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/podatki.png","width":1400,"height":1400},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/inqube.pl\/podatki\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/inqube.pl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Podatki"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/inqube.pl\/#website","url":"https:\/\/inqube.pl\/","name":"inQUBE - University Entrepreneurship Incubator","description":"InQUBE to miejsce, w kt\u00f3rym aktywnie wspieramy ludzi przedsi\u0119biorczych: \u2013 zamieniamy pomys\u0142y w startupy \u2013 pomagamy przedsi\u0119biorcom w dopracowaniu pomys\u0142u biznesowego \u2013 asystujemy w procesie kreacji rozwi\u0105za\u0144 itd.","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/inqube.pl\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-GB"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/inqube.pl\/#\/schema\/person\/7f55d540bdbc899f4e157af3995a4caf","name":"Paulina Dylu\u015b","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-GB","@id":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/2b1a5bfd34f4951abc76f2619277514e96f02c3959006df81b43a5323104107a?s=96&d=mm&r=g","caption":"Paulina Dylu\u015b"},"url":"https:\/\/inqube.pl\/en\/author\/paulina-dylus\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1654","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1654"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1654\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1793,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1654\/revisions\/1793"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1687"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1654"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1654"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/inqube.pl\/en\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1654"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}